26. 11. 1945 - návrh na sloučení obcí Brňan, Dědic, Křečkovic a Nosálovic s Vyškovem

Místní národní výbor ve Vyškově

Č. j.: 8287/I-45.

Ve Vyškově dne 26. 11. 1945.

Věc: Vyškov, okres týž, návrh na sloučení obcí Brňan, Dědic, Křečkovic a Nosálovic s Vyškovem podle § 18 odst. 2 dekretu č. 121/45 Sb.

Zemskému Národnímu výboru v Brně.

Vykonávaje své jednomyslné usnesení ze dne 24. listopadu 1945

navrhuje

Národní výbor města Vyškova, aby zemský Národní výbor v Brně rozhodl podle § 18 odst. 2 dekretu presidenta republiky č. 121/45 Sb., že veřejný zájem vyžaduje, aby obce Brňany, Dědice, Křečkovice a Nosálovice byly sloučeny s městem Vyškovem a aby také z toho titulu uvedené obce s městem Vyškovem podle citovaných ustanovení sloučil.

Odůvodnění:

Katastrální rozloha města Vyškova činí pouze 680 ha a katastrální území sloučených obcí zasahuje až do vnitřního města. Katastrální území města Vyškova jest tak roztříštěno a rozekláno, že jakékoliv plánování jest vyloučeno. Nová hranice kryje se všude s dosavádními hranicemi katastrálními.

Po stránce stavební jest nutno konstatovati, že sousední obce tvoří s městem Vyškovem jeden souvislý celek. Jest proto nutné a z veřejného zájmu nezbytné, aby tyto obce byly pojaty do plánu polohy, aby plánování stavebního vývoje dáko se podle jedním hlediskem, neboť se příčí veřejnému zájmu, aby obce tak těsně spolu související se stavebně vyvíjely na sobě nezávisle, nebo dokonce protichůdně.

Hospodářsky rovněž tvoří všechny tyto obce jeden celek a není bez významu, že jsou začleněny také do jedné obce farní a školní a že i hřbitov jest společný, Vyškov jest přirozeným střediskem, v němž se soustřeďuje veškeré hospodářské dění uvedených obcí, v němž mnoho obyvatel z těchto obcí nachází zaměstnání a obživu v továrních podnicích a jiných průmyslových a živnostenských závodech a bylo by jen nemístným brzděním přirozeného vývoje kdyby se tu měla stavěti umělá přehrada.

Po stránce dopravní jsou tyto obce úplně odvyslé od města Vyškova, neboť ve Vyškově jest nádražní stanice jediná pro všechny tyto obce a také stanoviště jakož i průchozí linka veškerých autobusových spojení. Není také bez významu, že vývoj města půjde ruku v ruce s vývojem motorismu, protože město leží na důležité křižovatce dopravní cest. Městem Vyškovem totiž probíhá státní silnice Brno-Olomouc, dálková silnice na Kroměříž, Blansko, Bučovice a na drahanskou vysočinu. A vzhledem na vojenské objekty jest očekávati rychlý vzrůst a vývoj po stránce stavební a hospodářské a také dopravní.

Kulturní vývoj všech sousedních obcí jest rovněž těsně spjat s Vyškovem, neboť Vyškov jest střediskem a sídlem veškerých kulturních podniků a ůstavů a stejně veškeré tělovýchovné organisace mají sídlo ve Vyškově.

Plnění veřejných úkolů svěřených obcím jest vždy lépe zabezpečno, vykonávají-li tyto úkoly svazky větší a dnes jest již všeobecně známou a nesporně uznávanou skutečností, že obce malé na tyto úkoly nestačí, nehledě k tomu, že tyto obce malé nemohou si zajistiti kvalifikované síly, čímž zase značně trpí veřejná správa.

Statistickými daty provádí Národní výbor města Vyškova důkaz o tom, že jest naprosto vyloučeno, aby byl zastáván názor, že sousední obce jsou na výši doby a že jsou s to s úspěchem dostáti veřejným úkolům na ně kladeným.

Podle schválených obecních účtů činily příjmy v sousedních obcích v r. 1942:

Křečkovice Brňany Nosálovice Dědice Vyškov

Ústřední správa 153,- 722,- 609,- 10795,-

Obecní jmění 12150,- 24820,- 39510,- 53040,- 145340,-

Přirážky 22250,- 79300,- 81730,- 210130,- 1228107,-

Příděly státní 2050,- 3010,- 8350,- 8950,- 100890,-

Bezpečnost - - - 510,- 90670,-

Zdravotnictví 37,- 603,- 250,- 1670,- 23030,-

Komunikace - 2850,- - 1260,- 160,-

Zemědělství - - - 130,- 1000,-

Sociální péče - 660,- - 200,- 1080,-

Školství - 620,- - 19540,- 196460,-

Obecní dluhy - - - - 53280,-

Na jednotlivá odvětví veřejné správy bylo v těchto obcích vadáno (ročně) podle schválených účetních uzávěrek:

Ústřední správa 4170,- 18660,- 40600,- 54350,- 370150,-

Obecní jmění 6040,- 11170,- 18770,- 11070,- 124870,-

Přirážky 30,- 10,- 11010 4230 12170

Bezpečnost 11010,- 20640,- 22690,- 24360,- 271580,-

Zdravotnictví 150,- 2640,- - 2210,- 87610,-

Komunikace 1710,- 6630,- 660,- 43460,- 30000,-

Zemědělství 2150,- 1150,- 740,- 3350,- 1840,-

Sociální péče 370,- 2500,- 6680,- 3160,- 129920,-

Školství 9600,- 11090,- 23470,- 47540,- 537580,-

Obecní dluhy 1350,- 2260,- 15450,- 34630,- 245740,-

Jest proto úplně vyvráceno tvrzení, že veřejný zájem vyžaduje, aby obce Brňany,Dědice Křečkovice a Nosálovice byly od Vyškova odloučeny a osamostatněny. Naopak data z těchto schválených obecních rozpočtů a účetních závěrek jasně svědší o tom, jak jest veřejný zájem anebo které odvětví veřejné správy kryto.

Veřejný zájem zdravotní kategoricky vyžaduje sloučení s Vyškovem, neboť jest naprosto nemyslitelno a vyloučeno, aby obce, jejichž jmění a příjmy jsou tak neptarné, mohly vybudovati řádnou kanalisační síť, která jest nezbytným požadavkem a předpokladem pro zdraví lidu. Jinak potom není možno účelně brániti a zameziti šíření nakažlivých přenosných chorob neboť není splněn ani ten nejzákladnější požadavek veřejného zdravotnictví a od těchto obcí nelze něco podobného žádati, kdyžtě na zdravotnictví jsou zařazovány do rozpočtů částky nepřesahující Kčs 2000,-, na komunikace pak Kčs 3000,-, o sociální péči školství ani nemluvě.

Regulace říčních toků (Hané, Rostěnky a potoka v Nosálovicích) jest nepochybně nutné ve veřejném zájmu a nanejvýš naléhavé k okamžitému provedení, aby se zamezili nebezpečí škod, vznikajících každoročně záplavami. Jest přece na bíledni, že obce, jejichž roční příjmy stačí sotva na úhradu primitivních potřeb, mohly se podjati úkolu provésti stavby vyžadující statisícových ba milionových nákladů a při tom stavby jejichž provedení je nezbytně nutné ve veřejném zájmu.

Administrativa sama pak v dnešní době vyžaduje kvalifikovaných sil, aby hladce a bez průtahu byly zvládnuty povinnosti a úkoly kladené na svazky územní samosprávy nařízenými úřady ba dokonce vládou.

Agendě zásobovací jest zejména dnes věnovati největší péči, neboť jinak by bylo marné veškeré úsilí vládních kruhů o zajištění výživy obyvatelstva. Není přece pochyby o tom, že tento druh veřejné správy má povahu ryze veřejného a sebemenší opomenutí má dalekosáhlé důsledky. A měla-li by býti tato agenda tříštěna, kdo zaručí, že bude vykonávána řádně a spolehlivě a že tím neutrpí veřejný zájem po stránce zásobovací?

Totéž platí i o ostatních oborech veřejné správy a hlavně o řízeném a plánovaném hospodářství, které se dnes připravuje v měřítku a rozsahu nebývalém.

Finančně jsou rovněž sousední obce vzhledem k nepatrným příjmům a malému obecnímu jmění sotva schopny udržeti rozpočtovou rovnováhu, mají-li řádně dbáti o plnění všech povinností. Buď se budou muset stále zadlužovat, aby mohly býti na výši, anebo budou hospodařiti v rámci svých možností a pak nelze mluviti o hospodaření nýbrž o živoření. Ostatně data ze schválených rozpočtů a uzávěrek mluví jasnou řečí.

Po stránce sociální nelze opět než poukázati na schválené obecní rozpočty a uzávěrky těchto obcí. V dnešní době, kdy veřejný zájem klade značný důraz na radikální a spravedlivé řešení sociálních otázek (péče o přestárlé, péče o práce neschopné, o nemocné, péče o početné rodiny, péče o dítě a pod.), nelze přece míti za to, že by obce s tak nepatrnými příjmovými základnami mohly zaručiti plnění aspoň těch základních sociálních požadavků.

Pro informaci uvádějí se ještě údaje o jednotlivých obcích z roku 1941:

Brňany Dědice Křečkovice Nosálovice Vyškov

hotovosti vč. cenných papírů 103853 913163 75814 188146 5225702

pozemky v ha 181392 296003 136993 223013 546323

obecní budovy 2 6 1 2 23

dluhy 13000,- 741475,- 10550,- 154062,- 14117515

počet obyvatel 649 3150 480 1531 7052

kat. území v ha 396 1890 223013358 680

Národní výbor města Vyškova očekává, že důvody tyto budou uznány a navrhovaná opatření vydána, neboť dosavádní stav bude těmito opatřeními pouze petrifikován, obce podrží svůj zemědělský charakter a mohou jejich jména zůstati jako místní názvy čtvrtí.

Tajemník: Jan Zlámal

Předseda: Vilém Moučka

Razítko: Národní výbor města Vyškova